Tajemná loď Issabella
Posted: Thu May 07, 2009 8:28
Tajemná loď s kouzlem pohádkového škuneru. Bílé tělo lodi zdobila červená linka, mahagonová nástavba kajuty a můstku, bílá střecha a tmavá paluba. Když se to takhle napíše tu loď vidím znovu zakotvenou na zrcadlící se laguně v ranním oparu zalitou sluncem.
Issabella byl kutr, podle pamětníků původně prý s oplachtěním 40m2 plachet. Já ji už zažil bez kýlu a stěžně upravenou výhradně na motorový provoz.
Tyto lodě se do Prahy dostaly za války s německou armádou. Po válce tady zůstaly dvě. Issabella byla jednou z nich.
V posledních letech Prahou plují dvě další podobné lodě, Issabella však mezi nimi není.
Ten, kdo navštívil kajutu Issabelly určitě vzpomene na vybavení. Malá kuchyňka, za ní dvě lavice z úzkých lišt a mezi nimi skládací stolek. Lišty na lavicích se střídali jedna byla dubová, druhá mahagon, hnědá s medovou. Vlastně podobné byly i lavice v tramvaji, ale méně pohodlné. V přídi složeny lana, kotvy, kotvičky, odrazníky, bójky a celty. Kajuta dozdobena u stropu zástupem námořnických čepic. To vše spoře osvětleno malými okénky.
Loď za jízdy hnána motorem Škoda Octavia, výkon veden přes reverzní převodovku Fiat na hřídel lodního šroubu. Je pravdou, že tyto dva základní články pohonu si mnohokrát nerozuměli a byly místem častých oprav i zdrojem zapeklitých situací. Motor byl uložen pod podlahou můstku.
Na tom můstku často stával Patron v těžkém vojenském kabátě pamatující snad i ruské válečné zimy. Navrch maskovací celta, uvnitř kožich.
Kdo ví kam vlny Vltavských vod tuhle loď donesly…
[/b]
Issabella byl kutr, podle pamětníků původně prý s oplachtěním 40m2 plachet. Já ji už zažil bez kýlu a stěžně upravenou výhradně na motorový provoz.
Tyto lodě se do Prahy dostaly za války s německou armádou. Po válce tady zůstaly dvě. Issabella byla jednou z nich.
V posledních letech Prahou plují dvě další podobné lodě, Issabella však mezi nimi není.
Ten, kdo navštívil kajutu Issabelly určitě vzpomene na vybavení. Malá kuchyňka, za ní dvě lavice z úzkých lišt a mezi nimi skládací stolek. Lišty na lavicích se střídali jedna byla dubová, druhá mahagon, hnědá s medovou. Vlastně podobné byly i lavice v tramvaji, ale méně pohodlné. V přídi složeny lana, kotvy, kotvičky, odrazníky, bójky a celty. Kajuta dozdobena u stropu zástupem námořnických čepic. To vše spoře osvětleno malými okénky.
Loď za jízdy hnána motorem Škoda Octavia, výkon veden přes reverzní převodovku Fiat na hřídel lodního šroubu. Je pravdou, že tyto dva základní články pohonu si mnohokrát nerozuměli a byly místem častých oprav i zdrojem zapeklitých situací. Motor byl uložen pod podlahou můstku.
Na tom můstku často stával Patron v těžkém vojenském kabátě pamatující snad i ruské válečné zimy. Navrch maskovací celta, uvnitř kožich.
Kdo ví kam vlny Vltavských vod tuhle loď donesly…
[/b]